< Vijesti

Igor Zirojević | Pula Grad Interval II: “Čuvari”/ “I Custodi”



U petak 19. svibnja 2017. s početkom u 21h u pulskoj galeriji Makina bit će otvorena izložba fotografija Pula Grad Interval II: “Čuvari”/ “I Custodi” pulskog fotografa i arhiteka Igora Zirojevića. Riječ je o izložbi koja će predstaviti izbor od 21 fotografije recentnog opusa iznjedrenog iz drugog dijela umjetničke monografije Pula Grad Interval II koja se bavi i na specifičan autorski način interpretira neke od najznačajnijih arhitektonskih ostvarenja u gradu Puli za vrijeme Italije.

Nerijetko stigmatizirana krutom označiteljskom sintagmom talijanske “fašističke arhitekture” s jasnim negativnim ideološkim predznakom, pulska arhitektura nastala za vrijeme Italije, uhvaćena objektivom fotografa Zirojevića nije nipošto na tragu pukog dokumentarističkog bilježenja arhitekture Grada po sebi, već vrlo suptilno režirana intimna pripovjest o mjestu u kojem autor evocira nataložene arhetipske slike duboko zabilježene u vlastitoj povijesnoj matrici.

 

 

Naslanjajući se na svoj sada već prepoznatljivi umjetnički koncept u kojem osim afiniteta za veliki format gaji i jasno nagnuće spram pomno elaboriranog kadra cineastičke provenijencije, u opusu Čuvari Zirojević vrlo precizno režira suptilne drame protagonista u zadanom prostoru. Specifična granica postavljena u prethodnom ciklusu u kojem se njegova percepcija zaustavila i klizila po tragovima slojeva austrougarskih pripovijesti, iščitanih po ruiniranim fasadama rezidencijalnih vila, sada je prevaziđena konačnim ulaskom ili bolje rečeno osvajanjem arhitektonskog interijera u koji autor smješta pojedine scene.

 

 

Inzistirajući na permanentnom dekonstrukcijskom čitanju arhitekture grada Pule kao gustog tkanja najrazličitijih znakova unutar kojih arhetipski prepoznaje i gradi ono posebno mjesto koje će, sagrađeno na temeljima subjektivnih memorijskih zapisa označiti upravo svojim (autorov grad) – dolazimo konačno i do objašnjenja naslova izožbe: Čuvari (I Custodi) – zbirna su oznaka svih onih arhetipskih obličja koje autor nosi duboko pohranjene u svojoj svijesti. Rekreirajući ih i svjesno evocirajući u velikim formatima, Čuvari tako postaju svojevrsna osobna posveta kontinuitetu i uzajamnosti prostora i vremena mjesta sa kojim baštini specifičan odnos “pripadanja”.

 

 

Taj isti grad, u raznim se značenjskim poljima poklapa s gradom i svih onih drugih koji u njemu obitavaju i koji ga svojim pogledima čine pa građevine koje autor bira iz drugog dijela monografije Grad Interval, redom prepoznajemo kao lijepa i kvalitetna arhitektonska ostvarenja iznimno nadahnute generacije arhitekata koji u Puli grade tijekom 20-ih i 30-ih godina. Zgrade poput pulske pošte A Mazzonija, higijenskog zavoda L. Moschenija, Kupališta Stoja E. Trolisa, Casa Balilla G. Brassa, Elektromlina A. Turine, autobusnog kolodvora B. Fabra, Banco D’Italia V. Munarija, neosporno svjedoče da će, turbulenim vremenima usprkos, Pula neosporno baš tih godina zadobiti jasne obrise suvremenog grada. (Paola Orlić)